Najbardziej znaczącym, spektakularnym wydarzeniem w pracy Stowarzyszenia są Marsze Pamięci, w których corocznie w kwietniu polscy i rosyjscy uczniowie idą wspólnie od stacji Gniezdowo do Lasu Katyńskiego. W Marszu bierze udział 150-osobowa grupa polskich uczniów wraz z nauczycielami oraz ok. 150-osobowa grupa rosyjskiej młodzieży. Organizatorem marszu w Rosji jest Dom Polski w Smoleńsku oraz współpracujące z nami dwie smoleńskie szkoły: Ogólnokształcąca Szkoła nr 8 oraz Smoleński Korpus Kadetów. Przedsięwzięciu temu patronowali od początku: ze strony polskiej: Krzysztof Dudek – dyrektor Narodowego Centrum Kultury w Warszawie, Marek Woźniak – Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Ryszard Grobelny – Prezydent Miasta Poznania. Podczas każdego Marszu Pamięci oraz całego naszego pobytu w Smoleńsku byliśmy otoczeni opieką władz federalnych Obwodu Smoleńskiego, w tym Gubernatora Sergieja Antufiewa, Siergieja Kudriawcewa-kierownika Wydziału Współpracy Międzynarodowej w Obwodzie Smoleńskim oraz Igora Grigoriewa (wcześniej Anatolija Wołosienkowa)– dyrektora Państwowego Kompleksu Memorialnego „Katyń”. Podczas tych uroczystych wydarzeń były także z nami Lilia Turczenkowa – prezes smoleńskiego oddziału Rosyjskiego Stowarzyszenia Ofiar Bezprawnych Represji Politycznych, Rościsława Tymań (wcześniej Stanisława Afanasjewa) – prezes Domu Polskiego. W naszych spotkaniach corocznie biorą także udział nauczyciele zaprzyjaźnionych rosyjskich szkół oraz Liliana Kulikowa – dyrektor Ogólnokształcącej Szkoły nr 8 w Smoleńsku i Igor Gagarin – dyrektor Smoleńskiego Korpusu Kadetów. Nasza kilkuletnia znajomość i współpraca zaświadcza, że można współczesne relacje polsko-rosyjskie budować na wzajemnym zrozumieniu, szacunku i sympatii.
Uczniowie polskich szkół, aby przygotować się do wyjazdu realizują w każdym roku szkolnym projekt edukacyjny Trwała pamięć pokoleń, który został opracowany przez zespół nauczycieli-koordynatorów w oparciu o propozycje działań dydaktyczno -wychowawczych w poszczególnych szkołach stając się ogólnym zarysem treści realizowanych w tym przedsięwzięciu. Każda ze szkół stowarzyszonych rozwija i wzbogaca projekt Stowarzyszenia o indywidualne zadania, szczegółowe zainteresowania i predyspozycje zarówno uczniów, jak i nauczycieli biorących udział w projekcie.